„Din cinematografie si scris nu se poate tr?i ?n Rom?nia“ - Monitorul de Neamt si Roman
Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori






  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
RSS News Feed - Monitorul de Neamt Retele Sociale si RSS
RSS - Monitorul de Neamt
Calendar- Arhiva de Stiri Ianuarie 2018
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Monitorul Neamt
 Monitorul Bacau
 Monitorul Suceava
 Monitorul Vaslui
 C.C.I. Neamt
 EURISC
 Roman24 - TV Online
Optiuni Pagină Optiuni pagina
Adaugă in Favorites Adauga in Favorites
Setează Pagină de start Seteaza Pagina de start
Tipăreste pagina Tipareste pagina
Monitorul de Neamt » Stiri Locale 18 Ianuarie 2018
Tipăreste articolul - Varianta pentru imprimantă Trimite acest articol unui prieten  prin email

„Din cinematografie si scris nu se poate tr?i ?n Rom?nia“

Reporter: Ce reprezint? pentru regizorul Ioan Antoci participarea la
acest festival de la Berlin, la care se stie c? este invitat? crema
cinematografiei mondiale?
Ioan Antoci: ?n primul r?nd este nevoie de precizarea c? Berlinale
Talents este o platform? de lucru pe care o patroneaz? Festivalul
de la Berlin si este dedicat? oamenilor care au activat deja ?n
industria cinematografic?. Festivalul ofer? sansa, ?n urma unei
selectii, cum este cea de delimitare a artistilor, s?-si continue
cariera ?nceput?, dar ?ntr-un alt fel, intr?nd ?n contact cu foarte multi
oameni din diverse domenii ale industriei cinematografice. S?nt
foarte multumit c? mi s-a oferit o asemenea sans?, pentru ca ?n
functie de ?nt?lnirile respective s? continui anumite proiecte si s?
dezvolt altele noi.
Rep.: Aceast? participare la Berlinale Talents ?nseamn? mai mult
dec?t Premiul pentru cel mai bun scenariu din Europa Central? si de
Est, obtinut la Cannes ?n 2009 pentru „C?inele japonez“?
I. A.: Trebuie s? revin cu precizarea c? s?nt lucruri total diferite. ?n
timp ce la Cannes a fost un fel de atelier ?ncununat cu un premiu de
prestigiu oferit celui mai bun scenariu dintre cele participante, acum
s?nt premiati oamenii pentru reusitele si proiectele lor de succes din
anii trecuti, d?nduli-se celor invitati sansa de a-si ?mbun?t?ti toate
proiectele, ceea ce e o mare diferent?. Dac? vorbim exclusiv de
ceea ce ofer? festivalul de la Berlin, nici nu poate exista termen de
comparatie. La Cannes era premiat un scenariu deja scris, la Berlin
selectia ?n sine e un premiu, pentru ca, ulterior, ?n functie de
activitatea individual? a fiec?ruia, un participant s? poat? beneficia
de ceea ce festivalul ofer?.
Rep.: Stim c? s?nteti si autorul unor c?rti apreciate pentru copii,
„Paradisul lui Mimi si Tibi“, c?rtile ap?rute la Editura Corint. Ce
puteti spune despre aceast? intersant? latur? a activit?tii
dumneavoastr??
I. A.: Dac? ?ntrebi pe cineva care scrie de c?nd face acest lucru,
fiecare va spune c? scrie de c?nd era mic. Nu vreau s? dau acest
r?spuns sablonard. Mi-a pl?cut ?ntotdeauna s? citesc si atunci c?nd
eram mic, si mai t?rziu. E o sans? de a intra ?n lumea spectaculoas?
a povestilor, a lumii fantastice. E normal s? fi fost atras si de
aceasta. A fost vorba de o provocare din partea unei edituri, la care
eu am r?spuns si m? bucur c? am putut scrie povestioare pentru
copii, pentru c? acestea mi-au deschis o lume la fel de interesant?
ca si lumea filmului. Din p?cate, timpul de care dispun e total
insuficient pentru a face tot ceea ce-mi doresc.
Rep.: Se stie c? s?nteti unul din cei mai talentati cineasti ai noului
val. Nu v-ati g?ndit niciodat? s? scrieti un scenariu de film despre
viata tat?lui dumneavoastr?, p?rintele Ioan Antoci, cel plecat recent
s? se c?lug?reasc?? Viata lui bate filmul, cum se spune. S-a ridicat
de jos, de la munca de gr?dinar al prim?riei, a trecut prin armat?, a
fost condamnat pe vremea lui Ceausescu pentru tentativ? de
trecere frauduloas? a frontierei, a fost sofer al episcopului Eftimie
Luca, a urmat la maturitate Facultatea de Teologie, a ajuns preot
misionar, ctitorind o serie ?ntreag? de l?casuri de ?nchin?ciune. Nu
ati fost tentat niciodat? s? realizati un film av?nd la baz? viata
p?rintelui?
I. A.: As vrea s? fac o nou? corectie, nu s?nt unul dintre cei mai
talentati, pot s? v? spun c? s?nt la noi tineri foarte talentati, pentru c?
eu deja nu mai s?nt asa t?n?r, am 38 de ani. Pot s? v? spun c? vin
din spate oameni mult mai talentati si m? bucur de acest lucru. Nu
mai vorbesc de precursorii mei, care s?nt titani ai cinematografiei.
Despre partea a doua a ?ntreb?rii pot s? v? spun c? fiecare
scenarist se inspir? din viata sa sau a celor din jur. ?n ce m?sur? si
c?t reuseste s? transpun? ?n scenariul unui film depinde de fiecare
?n parte. Eu nu am fost tentat s? fac lucrul acesta, p?n? acum, desi
stiu c? de multe ori s-a vorbit despre faptul c?, din ceea ce a tr?it
tat?l meu, ar putea fi f?cut un film sau s-ar putea scrie o carte. M?
g?ndesc c? exist? ?n tara aceasta multi alti oameni care au acelasi
destin fluctuant, care au ?n spatele lor o viat? cu lucruri mai mult
sau mai putin ?ntelese, dar pentru c? nu s?nt ?ntr-o pozitie care s?
influenteze at?tea vieti nu i-a ?ntrebat nimeni dac? vor s?-si scrie
vietile sau nu. Ce pot spune acum este faptul c? dumneavoastr?, ca
jurnalist, vorbiti despre un personaj despre care concitadinii nostri
cunosc multe. Pentru mine ?n primul r?nd va r?m?ne tat?l meu si
abordarea fat? de acest personaj e mai dificil? pentru c? eu, ca fiu
al lui, ?l cunosc din perspective total diferite si mai putin cunoscute
de toti ceilalti. Se poate s? existe si multe ipostaze pe care altii le
cunosc si eu nu. Orice as scrie eu, sau altcineva, ar fi perspectiva
personal? asupra unui om, v?zut? de cel care scrie. Nu este exclus
ca pe viitor s? abordez si acest subiect. Deocamdat? nu m-am
g?ndit la un asemenea lucru.
Rep.: Care este evolutia profesional? a t?n?rului Ioan Antoci si ea
destul de neobisnuit?, stiind c? ati urmat Teologia, ati luat si un
doctorat, au urmat cursuri de cinematografie si ati ajuns s? lucrati ?n
industria aceasta extrem de concurential?.
I. A.: Nu e vorba neap?rat de ceva foarte spectaculos. Provin dintr-
un sistem ?n care mi-as fi dorit s? activez la un moment dat, dar
care nu mi-a putut oferi total? implicare. Am decis s? ne separ?m
drumurile spre binele am?ndurora si a sistemului si al meu si pentru
fiecare om care a pornit pe un drum pentru care a studiat mult e
mai greu. Eu, din fericire, am avut norocul s? dau ?n viat? de niste
oameni interesati de ceea ce scriam eu atunci si c?stigarea
premiului pentru „C?inele japonez“ a fost rezultatul unor
circumstante si nu tot timpul bat darabana despre rezultatele mele.
Tot ceea ce faci este bine s? faci la fel ?n fiecare zi, chiar dac? nu
poti fi r?spl?tit pentru binele pe care ?l faci ?n fiecare zi, ci esti
r?spl?tit doar o dat?, la un moment dat. Totul a venit la mine din
dorinta de a-mi exprima sentimentele fat? de lumea ?nconjur?toare.
Am scris din inim?, am fost apreciat ?n Rom?nia si la TIFF
Transilvania, apoi am mai participat la diverse ateliere si am mai
fost si acolo apreciat. Scenariul meu a fost transformat ?n film si tot
asa. Adic?, lucrurile de moment ?n care eu am scris nu mi-au mai
apartinut, ci a intervenit colaborarea si implicarea multor oameni
care au decis.
Rep.: Mai aveti leg?tur? acum cu studiile teologice pe care care le-
ati urmat?
I. A.: Nu mai am nici o leg?tur? cu studile pe care le-am f?cut.
Problema e c? foarte mult? lume ar ?ntelege c? s-a ?nt?mplat un
lucru nepl?cut care m-a determinat s? aleg alt drum ?n viat? dec?t
cel pe care pornisem. Acesta a fost destinul meu si ?n continuare e
drumul meu. Nu m? abat ?n dreapta sau ?n st?nga. Nu am ce s?
reprosez vreunei perioade.
Rep.: Acum v? c?stigati existenta numai din cinematografie si scris?
I. A.: Nu. Nici din film si nici din scrisul c?rtilor pentru copii nu mi-am
c?stigat existenta si probabil nici ?n perioada urm?toare nu se va
?nt?mpla acest lucru. Ca toti oamenii, s?nt si eu angajat. Acum
lucrez ?ntr-un domeniu adiacent, acela al copyright-ului. Este ?ns? o
mare diferent? ?ntre acest lucru si a fi cineast sau scriitor. A lucra
doar ca cineast sau scriitor ?nseamn? c? nu poti tr?i ?n Rom?nia,
chiar dac? esti un Mircea C?rt?rescu, de exemplu. Asa cum nici un
Mungiu nu poate tr?i doar din filmele pe care le realizeaz?. E un
domeniu adiacent care ?mi ajut? s?-mi duc traiul de zi cu zi.
Rep.: Dup? decizia tat?lui dumneavoastr? de a se retrage la
m?n?stire c?nd mai intentionati s? reveniti la Roman unde s?nteti
Cet?tean de onoare?
I. A.: ?n primul r?nd eu trec destul de des pe la Roman unde mai
tr?ieste bunica mea la Cotu -Vames si o voi face si ?n continuare.

Articol afisat de 140 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Flora ORDEAN)
Nu sunteti autentificat pe site!
Adaugă comentariul tău la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu există nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Powered by SiteManager CMS
©2003-2006 Drepturile de autor asupra întregului continut al acestui site apartin în totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totală sau partială a materialelor este permisă numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective